sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

PALVELUT: Julkinen, yksityinen vai peräti kansainvälinen?

Suomalaista kuntasysteemiä edelsivät 1600-luvulla perustetut pitäjät. Sunnuntaisin Jumalanpalveluksen jälkeen pidettiin kirkkoherran vetämät kokoukset, joissa käsiteltiin hengellisiä ja maallisia asioita. Kirkon henkilöt vastasivat opetuksesta ja köyhäinhoidon se suoritti yhdessä kunnan parempiosaisten kanssa. Kruunun eli valtion tehtäväksi jäi terveydenhuolto ja maanpuolustus, joka kuitenkin rasitti tavallista kansaa, sillä jonkunhan täytyi lähteä sotaan ja sotia. Pitäjänmakasiineilla pyrittiin torjumaan elintarvikepulaa ennakolta.

Kuntajärjestelmään Suomessa siirryttiin 1865 annetulla asetuksella, joka takasi kunnille itsehallinnon ja samalla uskonnolliset asiat erotettiin kunnista. Ylimmäksi päättäväksi elimeksi tuli kuntakokous, johon  saivat osallistua ketkä tahansa kuntalaiset, äänioikeus oli ainoastaan nk. manttaaliin pantua maata omistavalla kuntalaisella eli käytännössä maatalojen isännillä. Virkamiehillä ei ollut äänioikeutta, elleivät he omistaneet maata.

Näin kuntasysteemimme lähti käyntiin ja sen demokratia toiminta on laajentunut vuosien saatossa melkoisesti. Aina on kiistelty kahdesta asiasta: kuka maksaa ja kuinka paljon ja kuka tekee kunnalle asetetut työt. Kuntiin syntyivät omat organisaatiot erilaisia tehtäviä varten. Samalla yhä useammat työt siirtyivät kuntien itsensä tekemiksi. Kuntaorganisaatiot mutkistuivat, jossain syntyi jopa poliittisia virkoja ja kunnan tuottaman työn tehokkuus laski. Tämä johtuu tulosvastuuttomuudesta, sillä toimintojen, joiden mennessä pieleen yksityinen yritys tekisi konkurssin, kunta voi nostaa veroja ja taksoja tai tehdä sisäisiä varojen siirtoja.

Uudessakaupungissa on aikoinaan toimittu härkäpäisesti sillä linjalla, että kunta hoitaa määrätyt tehtävät itse. Kun tämä toteutetaan periaatteella tehdään itse maksoi mitä maksoi, ovat seuraukset ikäviä. Kuntalainen, joka maksaa koko paletin, ei pidä siitä, että hän saa enemmällä rahalla vähemmän kuin naapurikuntalainen. Niinpä tyytymätön asukas vaihtaa kotikuntaa ja hänen entinen kuntansa joutuu verojen ja taksojen ollessa tapissa, ajamaan alas palveluita. Niinpä jälleen uusia tyytymättömiä kuntalaisia muuttaa muualle. Viimein ollaan siinä tilanteessa, että kunnantyöntekijöitä on pakko lomauttaa ja irtisanoa. Jokainen hoksaa ettei pitkässä juoksussa voi jatkua niin, että kunnan asukkaiden vähentyessä 18 000 15 000 heitä palvelevien työntekijöiden määrä on kasvanut tai pysyy ennallaan.

 Suorittava kunnantyöntekijä on joutunut tehottomuuskeskustelussa keskiöön. Hänen syyttämisensä on väärin, sillä eihän sänkyä voi kovin monella tyylillä pedata, ei jakaa potilaille pillereitä, saati ajaa autoa tai mättää lunta kuorma-autoon. Tavallisessa työntekijässä ei ole mitään vikaa. Vika löytyy ylempää: Kun yrityksen täytyy toimia tehokkaasti tai hommat loppuvat, voi kunta rahoittaa tehottomuutensa taksoja nostamalla, veroja korottamalla, tekemällä sisäisiä siirtoja tai jopa ajamalla alas palveluita.

Kaiken toiminnan rahoittavan kuntalaisen kannalta on aivan sama kuka palvelun tekee, kunhan se löytyy läheltä ja toiminta on laadukasta. Toisaalta kunnan ja siten myös kuntalaisen kannalta parasta on, että palveluntuottaja on omalta paikkakunnalta. Tuolloin vastuuhenkilö löytyy läheltä ja mahdolliset työntuloksena syntyneet voitot jäävät omalle paikkakunnalle.  Ja tuskinpa huonosti esim. lapsia tai vanhuksia kohtelevan, kotikunnassa toimivan, yrityksen johtaja joi kulkea rauhassa kotikuntansa kaduilla. Veroparatiisisaarilta toimivaa yritystä eivät eettiset jutut kiinnosta, vain viimeisen viivan alle jäävällä muhkealla positiivisella luvulla on merkitystä.

Toisin sanoen kunnalle jää kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa toimintojensa toteuttamiselle, joko oma kunnan tuottama palvelu tai oman kunnan yrittäjän tuottama palvelu. Jos käytetään pelkästään jälkimmäisiä täytyy, kilpailun takaamiseksi yrityksiä olla useampia. Lisäksi oman toiminnan säilyttäminen on keskeisillä toimintasektoreilla järkevää. Kunta voi käyttää yksityistä vain niillä toimintasektoreilla, joissa on runsaasti toimivia pienempiä paikallisia yrityksiä. Muussa tapauksessa kunta saattaa yllättäen huomata olevansa kartellien tai monopolien armoilla.

Kuten Uudenkaupungin valtuusto on yksimielisesti linjannut erään keskeisen sektorin, kaupunki hoitaa sen omana työnään käyttäen apuna PIENIÄ PAIKALLISIA TOIMIJOITA, on älykäs, turvallinen ja toimiva vaihtoehto. Jostain kumman syystä, valtuuston yksimielisestä päätöksestä huolimatta, kaupunkiimme nousee jatkuvalla syötöllä kansainvälisten yritysten tiloja. Nämä tilat imuroivat osittain verorahamme ja lähettävät ne veroparatiiseihin. Sopiikin kysyä: Miksei valtuusto noudata omia päätöksiään ja katsoo kohti kartellia tai monopolia kulkevaa kehitystä tumput suorina?

Isoilla toimijoilla kritiikki ei rajoitu aina palvelun laatuun vaan ongelmia löytyy myös työntekijöiden kohtelusta. Uudessakaupungissa murheellisinta lienee se, että työväenpuolueen kaupunginhallituksen jäsen ostettiin pyörittämään suurta yritystä, jossa riitti valtakunnallisesti melkoisesti ongelmia. Niin maailma muuttuu: Aikoinaan he ketkä lauloivat kansainvälistä, halusivat levittää tasa-arvoa ja hyvinvointia laajalti sekä lisätä kansainvälisen laulajien määrää. Nykyään nämä kansainvälisen laulajat haluavat yksityistää ja omia laulun itselleen sekä levittää paikalliset verovarat kansainväliseen täsmäjakeluun. 

On helppoa plus hienoa hehkuttaa omaa erinomaisuuttaan ja julistaa näennäisinhimillisyyttään pakolais- ja eutanasiakommenteissa plus keskusteluissa, mutta entäpä ne asiat joihin voi konkreettisesti vaikuttaa päättäjänä - eikö silloin mitata todellinen inhimillisyys ja se kenen joukoissa seisot sekä kenen lauluja laulat!. Tässä linkki keskusteluun Mainio Vireestä:

MAINIO VIRE KESKUSTELU




10 kommenttia:

  1. Kuka valvoo,että valtuuston päätökset toteutuu.. Ilmeisesti kaupunginhallitus. Voisit Java kertoa puoluekavereillesi, etteivät ole suoriutuneet kovin hyvin ko. asiassa. Onhan itsestään selvää, että Kokoomus yksityistää kaiken mahdollisen, jos heille päätösvalta suodaan. Tässä asiassa työväenpuolue(?) on yksityistämistä myös kannattanut, mutta ei yksin.
    Hienoa huomata, kun po. yrityksiä on tänne putkahdellut, on se, että kaupunginhallitus on toiminut tehokkaasti. Harvemmin on mitään kyseenalaistettu ja plussaa myös kaupungin virkamieshallinnolle tehokkaasti tehdyistä esityksistä.
    Eli muista Java, kun haukut/arvostelet työnväenpuoluetta(?) noista Attendo tms. päätöksistä arvostelet samalla, myös Kokoomusta ja Vahterusta. Rupeaa meininki muistuttamaan jo Hooweeta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Montako kertaa Wala on puuttunut valtuustossa mihinkään. Halpaa pisteiden keräilyä Walan kaikki touhut. Java sentään yrittää. Viime valtuustoosakin oli Javan aloite. Ei löytynyt tukea mistään.

      Poista
  2. Yks esimerkki edelliseen... http://uki01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=20162978-6

    VastaaPoista
  3. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Kyse on takinkääntämisestä ja sitä en ole tehnyt. Minä haluan muuttaa tilanteen valtuustonpäätöksen mukaiseksi. Yritin sitä jo valtuustoaloitteella tuloksella 42-1. Nyt on vaalit ja mahdollisuus vaikuttaa, siksi nostin asian esiin ja toivon kaupunkilaisten äänestävän härskeimmät takinkääntäjät ja omaan pussiin pelaavat pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 42-1 tuloksella, valtuuston olisi pitänyt tehdä uusipäätös ja kumota vanha. Kuuluiko tuohon 42 joukkoon Kokoomuslaisia? Minusta Kokoomuslaisten toiminta ko. asiassa ei poikkea esim. Vahteruksen tai SDP:n toiminnasta. Mutta kukapa sitä omiaan soimaa ja vielä ennen vaaleja.
      Itse etsin ehdokasta, joka saisi (joukkoineen) monitoimihallin rakennettua tähän kaupunkiin(ennen muita isoja rakennuksia tai samaan aikaan).

      Poista
    2. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Yksikään kokoomuslainen ei markkinoinut itseään viime vaaleissa suurena julkisten palveluiden puolustajana, kuten se henkilö, joka käänsi tylysti takkinsa siirtyen luottamustoimessaan suurpääoman rengiksi. Huomattava osa nykyisen valtuuston kokoomuslaisista ei ollut tekemässä viime valtuustokaudella po. päätöstä. Minun aloitteeni olisi voinut pistää lähes poikkeuksetta roskiin, sapettaa moinen ajan tuhlaus, onneksi Haverinen oli joskus kanssani samaa mieltä.

      Itse pidän monitoimi/uimahallin rakentamista kiireellisimpänä hankkeena yhdessä valtavasta kiinteistömassasta eroon pääsyn keralla. Enkä oikein osta ajatusta päiväkoti-ikäisistä lapsista lukiolaisiin nuoriin samassa rakennuksessa. Pesäpuheet tuntuvat lähinnä armottomalta haihattelulta. Meidän tulee hakea erilaisia vaihtoehtoja kaupunkimme kouluihin, silloin meillä on tarjota enemmän vaihtoehtoja myös lasten vanhemmille.

      Sekin tuntuu koomiselta, kun aikoinani vaadin tutkimusta koulun kunnosta, päädyin poliisiasemalle selittelemään esityksiä ja tuolloin koko kaupungille julistettiin koulun olevan priimakunnossa ja palvelevan kymmenet vuodet uusikaupunkilaisia lapsia. Nyt koulu on muuttunut täysin kelvottomaksi - rakennuksen kunnon romahtaminen tapahtui muutamassa vuodessa vastoin lupausten - tämä pistää miettimään!

      Poista
  4. Valtuusto on toki päättänyt että vanhustyö hoidetaan pääsääntöisesti omana työnä mutta periaatteessa sama valtuusto päätti ottaa käyttöön palvelusetelin koskien vanhusten tehostettua palveluasumista. Tämä päätös pudotti pois pieniä paikallisia toimijoita koska he eivät pysty täyttämään ko asumiselle määriteltyjä kriteerejä. Vanhusten kannalta palveluseteli oli loistava juttu koska esim Attendon Hellä on kuin paratiisi verrattuna vaikkapa Merituulikotiin.
    Miten sinä tai Rake äänestitte ko asiassa, siis palvelusetelien käyttöönotossa? Ymmärsittekö että olette käytännössä kääntämässä rahavirtoja veroparatiiseihin? Tai olitteko edes paikalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pihalla olivat, kuten tavallista....

      Poista
    2. Jos Javan aloitteesta ei ollut hyötyä, mitä hyötyä olisi ollut paikallaolosta. Nyt tuli säästöä.

      Poista
  5. Kiitos käynneistä ja kysymästä! En muista miten on äänestetty ja todennäköisesti olisin äänestänyt palvelusetelien puolesta, koska isot toimijat oli suljettu valtuuston yksimielisellä päätöksellä pois kuvioista. Kun havaitsin juuri näiden toimijoiden rohmuavan veroeuroja, tein aiemmin mainitun valtuustoaloitteen asian oikaisemiseksi valtuustonpäätöksen mukaiseksi. Olen saanut käydä muutaman kerran Rinnekodissa vierailulla ja pidän sitä viihtyisänä kotina asukkaille. Sellaiset olot ja henkilökunnan haluaisin ikäihmisille.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!