torstai 16. tammikuuta 2014

VIRKAHENKILÖ VOI TÖPÄTÄ HUOLETTA 78 000€ EDESTÄ?

Väliaikaisen valiokunnan juristiseen jokellukseen kannattaa perehtyä tarkemmin. Tutkiminen ja kevyt esitetyn tekstin soveltaminen herättää erikoisia ajatuksia ynnä miellemahdollisuuksia: Jos virkahenkilö saa juntattua jotain läpi hallituksessa esim. uimahallille hankittavan yritykselle vuokratavan helikopterin, pohditaan kaupungille aiheutuneen tappion osalta ainoastaan helikopterin vuokraa ja jos helikopterista ei tehdä yrityksen kanssa vuokrasopimusta, ei tule vuokratappioitakaan. Olisikohan paikallaan pohtia myös  esim. 500 000€ helikopterin hankinnan hyötyä kaupunkilaisille ja sitä, mitä tuolla hinnalla mahdollisesti saataisiin kaupungille?

Meillä ns. rättihalliin upotettiin lähes, ellei yli, 400 000€. Samaan aikaan kun kaupunkilaisten rahoittamassa, omistamassa ja kaupunkilaisille hyödyttömässä hallissa toimi ilmaiseksi , ilman vuokrasopimusta yritys lopetettiin kaupungissamme kouluja, myytiin kaupunkilaisten omaisuutta miljoonilla, ajettiin alas palveluita, lomautettiin työntekijöitä, nostettiin taksoja ja veroja sekä haettiin valtiolta harkinnanvaraista köyhän kaupungin apua. Olisiko halliin upotetusta rahasta ollut hyötyä jossain muualla ja onko hallista vieläkään mitään riemua kaupungin asukkaille?

Eräässä raportin kohdassa valiokunta toteaa aiheutetuksi vahingoksi 78 000€. Kun valiokunta pyörittelee, kääntelee ja vääntelee em. lukua, vahinko häviää korvaamattomaksi. Lopuksi valiokunta toteaa, että vahingot ovat vähäisiä alle 0,5% taseesta. Mistä taseesta? Voiko tästä tehdä tulkinnan, että jokainen virkahenkilö voi rennosti vihellellen tehdä 78 000€ mokan tai peräti alle 0,5% taseesta olevan töppäuksen ja kaikki kuitataan rennosti hymyillen, porukassa hymyille ja veronmaksajan kukkarolla käyden?

Ihan vakavasti ottaen en lähtisi syyttämään po. tapauksessa virkahenkilöitä mistään, sillä heillä on hallituksen siunaus ja hallituksen päätehtäviin kuuluu taloudesta vastaaminen. Päätöksen jälkeen valta siirtyy käsittääkseni esittelijältä luottamushenkilölle. Toinen ihmeellinen asia mielestäni on: MIKSEI VALIOKUNTA YRITTÄNYT HYÖTYÄ OLEMASSAOLVISTA JA KAUPUNKILAISTEN MAKSAMISTA VASTUUVAKUUTUKSISTA? 

Hiukan osia valiokunnan kapulakieliproosasta:

"Hepokarin sääsuojahallin osalta tilapäinen valiokunta katsoo, että kaupunginjohtaja Kosken menettelytavat eivät ole olleet asianmukaisia. Hallin rakentamispäätös on tehty kaupunginhallituksessa 25.8.2008. Tuolloin on hallitus myös päättänyt alustavasti vuokratasosta, sekä muista vuokrasuhteen ehdoista. Keskeinen osa päätöstä on ollut vuokrasopimuksen laatiminen ja hallin rakentamiskustannusten (324.694 euroa) kattaminen sovitulla vuokra- ja korkotasolla vuokra-aikana.  
 

Hallin vuokrasopimusta ei koskaan tehty. Kaupunginjohtaja Koski ei myöskään tuonut vuokrasopimuksen laatimattomuutta kaupunginhallitukseen uudelleen käsi- teltäväksi, vaikka asiakirjoista ilmenee hänen olleen hyvin tietoinen asiantilan erikoislaatuisuudesta. Asiaa voisi arvioida myös virkamiesoikeudellisesti, sillä jos virkamies rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perus- tuvan virkavelvollisuutensa, hän saattaa syyllistyä virkavelvollisuuden rikkomiseen joko tahallisena tai tuottamuksellisena virkarikoksena. Tilapäinen valiokunta ei ole arvioinut Kosken toimia rikosoikeudellisesti.  
 

On selvää, että säänsuojahallin vuokralaisen tultua maksukyvyttömäksi voidaan perustellusti kysyä, että onko asiassa aiheutunut mitään vahinkoa vuokranantajalle sen osalta, että vuokrasopimuksen laadinta laiminlyötiin. Toisaalta se, että so- pimusta ei laadita ja kaupungin omistamaa tilaa käyttää ilman sopimusta ja korvauksetta yritys usean vuoden ajan, on joka tapauksessa perin poikkeuksellista.  
Tilapäinen valiokunta katsoo, että kaupunginjohtajan menettelyn johdosta asiassa ei ole ollut kaupungin muulla hallinnolla asiallisia edellytyksiä puuttua Steelteamin käyttämän hallin oikeusasemaan. Kun ei ole ollut vuokrasopimusta, kaupungin hallinnossa ei ole ollut asianmukaisia edellytyksiä puuttua vuokrasopimuksen mukaisen vuokranmaksun laiminlyöntiinkään.  Tämän asiakokonaisuuden voidaan katsoa aiheuttaneen kaupungille vahinkoa. 


Vahingon suuruutta voidaan arvioida eri tavoin. Tarkastuslautakunta on arvioinut vahingoksi 78.000 euroa arviointikertomuksesta ilmenevin perustein; kaupungin- hallitus on 11.3.2013 arvioinut vahinkoa muodostuneen korkotappiona 26.000 euroa; on myös esitetty perusteltu kanta siitä, että vahinkoa olisi koko menetetty vuokratuotto.  
Tilapäinen valiokunta yhtyy siihen, että vahinkoa varsinaisesti on koko menetetty vuokratuotto. Tämän vahingon ja edellä kuvatun Kosken menettelyn osalta ei kuitenkaan ole sellaista vastaavuutta, että asiallisesti edes teoriassa voisi ajatella Kosken olevan vastuussa menetystä vuokratuotosta sen täydessä laajuudessaan.



........


Johtopäätöksenään tilapäinen valiokunta toteaa, että edellä esitetyistä asioista säänsuojahalliin liittyvät seikat ovat sellaisia, joiden osalta entisen kaupunginjohtaja Kosken vahingonkorvausvelvollisuus voisi tulla kyseeseen ja olla perusteltuakin.  
Edellä mainitulta osin tilapäinen valiokunta ottaa kuitenkin arvioinnissaan huomioon sen, onko säänsuojahallin osalta realistisesti arvioitava vahingon määrä olennainen.  
Tilintarkastustoimen näkökulmasta esimerkiksi tilimuistutuksen harkinnan yhteydessä yksi arvioitava olennaisuuden kriteeri on mahdollinen vahinko suhteessa taseeseen, jolloin vahingon tulisi olla ainakin noin 0,5% taseesta. Tässä tapauksessa vahinko edellä esitettyjen perusteltujen käsitysten mukaan olisi murto.osa tästä."

15 kommenttia:

  1. Vaihda punainen väri tekstistä. Sitä ei pysty kunnolla lukemaan.
    Terveisin Martti.

    VastaaPoista
  2. http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/uutiset/maenpaalta-valtakunnansyyttajalle-toimenpidepyynto-paivakodista-joka-jatti

    VastaaPoista
  3. Kiitos käynneistä, vinkistä ja linkistä!

    VastaaPoista
  4. Ottakaa turkulainen tekemään tutkintapyyntö, sen voi tehdä kuka tahansa Suomen kansalainen. Turun vltuutettu on kylmäpäinen ja hallitsee juridisiakin juttuja. Omisti 80- luvulla lakitoimistonkin: Turun Oukesapu Oy:n

    VastaaPoista
  5. kaikessa yksinkertaisuudessaan Forssin blogia on helpompi lukea. tarkoitan tietysti yksinkertaisella musta-valko sivua.

    VastaaPoista
  6. Jos Valkonen asiaa viet eteenpäin, tutkituta myös tuo kaupungin pankkitoiminta. Ei vaikuta oikein kuntalain mukaiselta toiminnalta !

    VastaaPoista
  7. Mites se ominpäin tehty konsulttisopimus etanolitehtaan tutkimiseksi? Siihen meni lähes 500 000. Eikä kilpailutettu, oliko Kh:n päätöstä? Onko virkamiehellä noin suureen summaan valtuudet ?

    VastaaPoista
  8. Eik ny tarvittis tiarottaa ympärs maat, jos tutkintapyyntö tehty o. Kyl tutkinna kohre olis toistapäi New Yörk Timesiä myäre kualuttan asiast

    VastaaPoista
  9. Kun Järvisen valiokunta ei lainkaan selvitellyt sitä seikkaa, ovatko tilivelvolliset syyllistyneet virkarikokseen, on asialle eduksi, että ulkopuolinen taho tutkii ne.

    VastaaPoista
  10. Turun tapauksen perusteluja,16. tammikuuta 2014 klo 20.31

    Maksamatta jäänyt vuokra oli yli 445 000 euroa. Päiväkoti Omppu on maksanut osapuolten sopimuksen mukaisesti rästivuokrat viimeisiltä kolmelta vuodelta. Kaupungin tappioksi jää yli 317 000 euroa.

    – Koska ei voi pitää uskottavana, ettei Päiväkoti Omppu tiennyt vuokranmaksuvelvoitteestaan Turun kaupungille, niin turkulaisena kaupunginvaltuutettuna ja veronmaksajana pyydän Teitä arvoisa valtakunnansyyttäjä määräämään asiassa suoritettavaksi poliisitutkinnan ja edelleen nostamaan syytteet tuomioistuimessa rikoslain 36 luvun toisen pykälän mukaisesta törkeästä petoksesta Päiväkoti Ompun vastuullisia omistustahoja vastaan, perustelee Mäenpää toimenpidepyyntöä.

    Petos on törkeä, jos petoksessa tavoitellaan huomattavaa hyötyä, aiheutetaan huomattavaa tai erityisen tuntuvaa vahinkoa, rikos tehdään käyttämällä hyväksi vastuulliseen asemaan perustuvaa erityistä luottamusta tai rikos tehdään käyttämällä hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa.

    VastaaPoista
  11. Koski sanoi Satakunnan Kansassa ettei vuokrasopimukset kuulu hänelle.

    VastaaPoista
  12. Ex-kj. Koski oli satamajohtajan ja entisen rakennusinsinöörin esimies, eikö vain. Tämäkin on hyvä muistaa. Lisäksi hän oli keskeinen toimija telakanmäellä yleisesti, tarkemmin Yardia oy:ssä. Samalla myös koko sataman alueella. Tätä taustaa vasten määrätyt asiat tuntuvat oudolta.
    Lisäksi tai taakasta pois, miten vain, vaakakupissa painaa tämä ao. päätös, jossa hyväksyttiin monenlaista:

    http://uki01.hosting.documenta.fi/kokous/20122344-8.HTM
    Ei muuta tässä yhteydessä, koska olen edelleen yksi niistä, joiden päätöksistä/toiminnasta ei ole vielä annettu vastuuvapautta.
    JAa

    VastaaPoista
  13. Selvitys elinkeinopalvelujen ja yritysten toimitilojen talousarvion toteutumasta 1-8 kk/2012
    7280/03/032/2012
    KHALL 22.10.2012 § 354
    Liite Selvitys
    Käsitellessään kokouksessaan 8.10.2012 talouden toteutumista 1-8 pyysi kaupunginvaltuusto lisäselvityksiä elinkeinopalvelujen ja yritysten toimitilojen määrärahan käytöstä.
    Elinkeinopalveluiden budjetin sitovuustaso on elinkeinopalvelut yhteensä. Elinkeinopalvelut muodostuu kaupunginjohtajan osa-alueesta ja yhteysjohtajan osa-alueesta. Elinkeinopalveluiden tilivelvollinen on kaupunginjohtaja.
    Elinkeinopalvelut on ylittänyt budjetin 4,7 %:lla toteutumassa 1-8. Rahassa se on n. 40 000 €. Lisämäärärahan tarpeeksi on esitetty 270 000 €.
    Yritysten toimitilat talousarvio on toteutunut 54,5% toteutumassa 1-8 ja määrärahamuutos ehdotus on 82 000€.
    Tarkempi selvitys rahan käytöstä annetaan tiedoksi kaupunginhallituksen kokouksessa.
    Kaupunginhallitus on käsitellessään talouden toteutumaa 1-8 hyväksynyt lisämäärärahaesitykset valtuustolle.
    Lisätietoja: Kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén puh. 050 074 3087
    Ehdotus: Kaupunginhallitus päättää esittää annetun lisäselvityksen määrärahan käytöstä valtuustolle ja esittää, että talousarvion määrärahamuutokset hyväksytään.
    Päätös: Asia jätettiin pöydälle.
    Merkittiin, että Leena Arvela-Hellén poistui tämän asian käsittelyn jälkeen klo 18.30.
    ______
    KHALL 29.10.2012 § 368
    Liite Selvitys
    Ehdotus: Kaupunginhallitus päättää esittää annetun lisäselvityksen määrärahan käytöstä valtuustolle ja esittää, että talousarvion määrärahamuutokset hyväksytään.
    Päätös: Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
    ______
    KVALT § 114 Liite Selvitys
    Ehdotus: Kaupunginvaltuusto päättää merkitä annetun lisäselvityksen määrärahan käytöstä tiedoksi sekä hyväksyä talousarvion määrärahamuutokset.
    Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Heikki Wala antoi valtuustolle selvityksen elinkeinopalvelujen määrärahan käytöstä.
    Käydyn keskustelun aikana valtuutettu Jari Valkonen ehdotti, että kaupunginvaltuusto ei hyväksy kaupunginhallituksen ehdotusta. Valtuutettu Pertti Haverinen kannatti Valkosen ehdotusta.
    Päätettyään keskustelun puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kaupunginhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, oli äänestettävä. Äänestysmenettelyksi hyväksyttiin nimenhuutoäänestys. Ne, jotka kannattivat kaupunginhallituksen ehdotusta äänestivät "jaa" ja Valkosen-Haverisen ehdotusta "ei".
    Suoritetussä äänestyksessä annettiin 35 "jaa" -ääntä, 5 "ei"-ääntä ja 1 tyhjä.
    Päätös: Kaupunginvaltuusto päätti äänestyksen jälkeen äänin 35-5, 1 tyhjä hyväksyä kaupunginhallituksen tekemän ehdotuksen. Äänestysluettelo liitteenä.

    VastaaPoista
  14. No nyt tämä armoitettu ex-kj:mme törsää onneksi Rauman rahoja.
    STX pyörittää neuvottelijoita oikein kunnolla keksimällä kaikenmaailman ehtoja telakka-alueen kaupalle ja vedättää varmaan myös kunnon korvauksen itselleen täysin tarpeettomasta alueesta. Ottajia tuskin on muita, joten eivätköhän antaisi alueen vaikka ilmaiseksi kunhan vaan pääsisivät eroon.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!