lauantai 6. heinäkuuta 2013

SYKKIIKÖ KAUPUNGISSA PAHAHENKI?

Se mikä normaalissa elämässä on hyve, tuntuu politiikassa olevan , sinisilmäisyyttä ja äärimmäistä hölmöyttä ja jopa tyhmyyttä. Luulisi kristillisen lähimmäisen rakkauden ja aatteiden mainostaman yhteisöllisyyden korostuvan juuri silloin, kun ihmiset hakevat luottamusta kansalta ja pyrkivät hoitamaa yhteisiä asioita. Pohtikaamme tahoillamme, onko politiikka likaista peliä ja onko yhteisten asioiden hoidosta tullut vain itsekästä ja omahyväistä kansan rahoittamaa puuhastelua. Ottakaamme käskyt vuoden 1776 Raamatun versiosta ja vertailkaamme osaa niistä tämän päivän poliittisen arkeamme käytäntöihin.

Raamatussa käsketään kunnioittamaan isää ja äitiä, jotta hyvin menestyisit maan päällä! Tämä lienee selvä, ainakin isän ja äidin mielestä. Meidän on siis pidettävä huolta vanhemmistamme, näin ajatellee jokainen. Jopa valtuusto teki päätöksen siitä, ettei meidän ikäihmisiä uhrata pörssiyhtiöiden alttarille. Vaikka valtuusto on vaihtunut eikä asiasta ole tehty uutta päätöstä, alkoi jo edellisen valtuuston aikana nousta po. yhtiöiden rakennelmia ikäihmisillemme. Olemmeko päätöksen teossa noudattaneet Raamatun 5. käskyä?

Raamatussa käsketään kunnioittamaan toisen puolisoa ja omaisuutta. Tuntuu melkoisen selvältä, ettei kukaan ota esim. toisen autoa ja lähde sillä lupaa kysymättä ajelemaan saati, että antaisi toiselta ottamansa auton kaverilleen. Politiikassa tämäkin kääntyy päälaelleen: Toisten omaisuudella ei ole niin väliä, kun otetaan kansa rahoja ja syydetään ne vaikkapa jumalattomuutta kuohuen tuottavaan panimohalliin. Kun samalla viedään lapsilta pois jopa sitä, minkä maallinen laki heille määrää, voidaan todeta päättäjien eksyneen Ison Kirjan opeista mustille poluille

Raamatussa käsketään pyhittää pyhäpäivä. Tätä käskyä on kaupungissamme noudatettu jopa ylenpalttisella hartaudella. Kaupunginhallitus kehotti johtavia virkahenkilöitä etsimään säästöjä. Vaan kuinka kävi, virkahenkilömme laajensivat välittömästi sapatti käskyä säästöjen etsinnän osalta arkeen eli eipä säästöjä löytynyt. Ilmeisesti tämän voi ottaa takaisin virallisesta sapatti ajasta, jolloin rajoittavat kosher-säännöt voidaan unohtaa ja antaa shampanjan virrata ja lihan liikkua.

Yhdeksännessä käskyssä käsketään puhumaan totta eli olemaan valehtelematta lähimmäisestä. Tämän luulisi olevan helpon noudattaa ja sisältävän jo kotona kalloon isketyn käytösmallin. Vaan eipä ole asia näin, kun puhutaan paikallispolitiikasta. Siellä valheet virtaavat kuin viini Bacchusen pirskeissä.  Kun hallituksen jäsen aikoinaan totesi virkahenkilön valehdelleen, tuli siitä sapiskaa! Sapiskaa ei saanut valehtelija, itse asiassa kukaan ei edes ollut kiinnostunut valheesta vaan sitä kauhisteltiin, kun valehtelijaa sanottiin valehtelijaksi ja häntä vaadittiin puhumaan totta. Minkähänlainen kasvatus näillä vallassa keikkujilla on ollut? Ei ainakaan Raamattua ole noissa huoneissa luettu ja jos kirjaa on luettu niin sitä ei ole ainakaan ymmärretty. Jos valehtelija on suojattu totuuden puhujilta säännöllä, joka kieltää valehtelu sanan käytön, niin mitä luulette: Ovatko tämän säännön kehittäjät ja käyttäjät taipuvaisia valehtelemaan,

Otetaanpa toinen esimerkki totuudesta tai sen puutteesta meidän yhteisten asioiden hoidossa: Eräs ikänsä politiikassa mukana ollut tyyppi lähetti, luottamuspaikan kiilto silmissä, puoluekaverinsa vaimolle nimettömän kirjeen, joka sisälsi ikäviä valheita hänen aviomiehestään. Lähettäjä oli  levittämällä valheita valmis hajottamaan perheen oman poliittisen asemansa turvaamiseksi. Hän ei ajatellut kirjeen saajaa, tämän lapsia, ei lasten isää eikä kaikille näille aiheuttamaansa tuskaa, vaan HÄN AJATTELI VAIN JA AINOASTAAN ITSEÄÄN! Kun kirjeen lähettäjän puolue hyväksyi tämän alhaisen tempauksen, voidaanko sen myötä todeta: Politiikassa voi oman kaverin perheenkin hajottaa, jos oma henkilökohtainen(ei missään nimessä kaupungin) etu sitä vaatii? Kun puolue hyväksyy tämän niljakkuuden ja ottaa moisen kuvottavuuden tehneen otuksen listoilleen, se käytännössä hyväksyy valehtelun ja kaikkein alhaisimmatkin temput henkilökohtaisen aseman saavuttamiseksi; mutta samalla puolue on hylännyt omat uljaat periaatteensa, aikaisemmat saavutuksensa ja myynyt sielunsa saatanalle.

Liittäkäämme käskyt väärän todistuksen antamisesta ja toisen omaisuuteen kajoamisesta yhteen ja tarkastelkaamme politiikkaamme tältä pohjalta. Katsokaapa uutisoinnin rehellisyyttä ja sen nivoutumista pienen piirin haluun hamuta itselleen valtaa ja yhteistä hyvää. Jokainen valtuutettu tietää sen, minkälaisessa uutisvalheessa kaupungissamme eletään. Se, että hyväksyy tämän meiningin mainingit , tekee hyväksyjästä samanlaisen surfaajan kuin valheiden aaltojen tekijät ja niillä ratsastajatkin ovat. Onko politiikkamme aina ollut tällaista vai miksi ja milloin se on muuttunut tällaiseksi, sitä sopii kunkin pohtia tahoillaan!

Entäpä kuudes käsky, jossa kielletään tappamine? Onneksi valtuutetut eivät ole vielä riistäneet kenenkään henkeä vallanhimossaan. Mutta entäpä jatkossa, joko enne vuoden vaihdetta saamme lukea joukosta puhdistetuista valtuutetuista?

Kun paha puhuu mielestään hyvää, hän levittää pahaa ja pahuutta. Näillä puheillaan pahan tarkoitukset ovat itsekkäät ja pahojen puheiden tavoitteena on hävittää hyvä ja oikeudenmukaisuus, sillä ne ovat ainoita esteitä saatanan perkeelliselle vallalle!

On hyvä pysähtyä, silloin tällöin, lukemaan ISOA KIRJAA ja sen niitä versioita, joita arkielämän maallistamat kvartaaliveijarit eivät ole päässeet muuttamaan mieleisekseen:

2. Moos. 20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämät sanat, sanoen:
  1. 20:2 Minä (olen) Herra sinun Jumalas; joka sinun Egyptin maalta orjuuden huoneesta ulos vienyt olen.
  2. 20:3 Ei sinun pidä muita jumalia pitämän minun edessäni. 20:4 Ei sinun pidä tekemän sinulles kuvaa eikä jonkun muotoa, niiden jotka ylhäällä taivaassa ovat, eli niiden, jotka alhaalla ovat maan päällä, eikä niiden, jotka vesissä maan alla ovat. 20:5 Ei sinun pidä kumartaman niitä, eikä myös palveleman niitä: Sillä minä, Herra sinun Jumalas, olen kiivas Jumala, joka etsiskelen isäin pahat teot lasten päälle, kolmanteen ja neljänteen polveen, jotka minua vihaavat; 20:6 Ja teen laupiuden monelle tuhannelle, jotka minua rakastavat, ja pitävät minun käskyni.
  3. 20:7 Ei sinun pidä turhaan lausuman sinun Herras Jumalas nimeä; sillä ei Herra pidä sitä rankaisemata, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
  4. 20:8 Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit. 20:9 Kuusi päivää pitää sinun työtä tekemän ja kaikki askarees toimittaman. 20:10 Mutta seitsemäntenä päivänä on Herra sinun Jumalas sabbati: silloin ei sinun pidä yhtään työtä tekemän, eikä sinun, eikä sinun poikas, eikä sinun tyttäres, eikä sinun palvelias, eikä sinun piikas, eikä sinun juhtas, eikä sinun muukalaises, joka sinun portissas on. 20:11 Sillä kuutena päivänä on Herra, taivaan ja maan ja meren tehnyt, ja kaikki mitä niissä ovat, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä. Sentähden siunasi Herra sabbatin päivän, ja pyhitti sen.
  5. 20:12 Sinun pitää kunnioittaman isääs ja äitiäs, ettäs kauvan eläisit maan päällä, jonka Herra sinun Jumalas antaa sinulle.
  6. 20:13 Ei sinun pidä tappaman.
  7. 20:14 Ei sinun pidä huorin tekemän.
  8. 20:15 Ei sinun pidä varastaman.
  9. 20:16 Ei sinun pidä väärää todistusta sanoman sinun lähimmäistäs vastaan.
  10. 20:17 Ei sinun pidä pyytämän sinun lähimmäises huonetta. Ei sinun pidä himoitseman sinun lähimmäises emäntää, eikä hänen palveliaansa, eikä piikaansa, eikä hänen härkäänsä, eikä mitään mikä sinun lähimmäises on.

19 kommenttia:

  1. Olet Java yksi saatana itse.

    VastaaPoista
  2. Kiitoksia käymisistä ja viesteistä!Ehkä olen, mutta sarveton sellainen!

    VastaaPoista
  3. Löysäkkää vähän hihnaa on niin kuumakin.

    VastaaPoista
  4. Juupas eipäs väittely tulee jatkumaan kko valtuustokauden loppuun.
    Muutos kyllä tulee, mutta kestää vielä tovin.

    VastaaPoista
  5. Kiitos käynneistä, ohjeistavista ja ennakoivista viesteistä! Koko homman ongelma on taloudellisen totuuden kieltäminen ja illuusioiden varassa tapahtuvan päätöksen teon jatkaminen. Se on selvä, että muutos tulee. Muutosta eivät koskaan tule tekemään nevahaapavuorelaiset kavereineen, joten saamme todellakin odottaa muutosta. Mutta olemmeko tuolloin niin syvällä, että muutoksen tekijät tulevat valtionvarainministeriöstä vai pilkotaanko velkainen kaupunki siten, että valtava taakka jaetaan pienemmissä erissä erikseen Turun ja Rauman suuntiin?

    Uusikaupunki on täysin ulkona kuntaliitoskumppanuuden suhteen. Tästä saamme kiittää naapureihin kohdistunutta itsekästä ja ylimielistä asennetta sekä kyvyttömyyttämme talouden hoidossa! Nykytyylillä pelaamme itsemme entistä pahempaan asemaan!

    VastaaPoista
  6. Kymmenen vuotta ei ole enää päättämässä nevahaapavuorelaiset kavereineen, joten saamme todellakin odottaa muutosta. Lehdessä toimitus mennyt täysin uusiksi ilmestyykö enää koko lehteä?
    Onko suomessa enää sata kuntaa tai joku uudentyyppinen epidemia pyyhkäisee läpi euroopan ja puolet kansasta menehtyy??
    Näin se mailma voi muuttua eskoseni.

    VastaaPoista
  7. Kiitos käynneistä ja viestistä! Eipä taida tällä kaupungilla olla kymmentä vuotta aikaa! Vanhat huurut häipyy, mutta heidän jäljiltään jää ränsistynyt kaupunki ja haihattelut. Kun ns. läntinen maailmaa hyytyy, millä me silloin pistämme mitään kuntoon. Vaikka olemme maana idän porteilla, tähyämme länteen ja näytämme ahteria itään. Olisikohan suunnan muutos paikallaan?

    VastaaPoista
  8. Ota Java lusikka kauniiseen käteen ja mene Harton blogiin. Siellä on sinulle kiperiä kysymyksiä. Järvinen on jo Harton blogissa. Täällä ei taida olla muita kuin sinä. Heh heh.

    VastaaPoista
  9. Kiitos käynneistä ja neuvovasta viestistä! Vastailen kysymyksiin mielelläni. Keskustelen avoimesti paikallispolitiikasta täällä. Joskus Facebook sivuillani ajaudutaan poliittisiin ympyröihin, mutta mieluimmin pyhitän sen estradin muille aiheille ja etenkin taustaviestinnälle. Harton suosittua ja laadukasta blogia en, ikävä kyllä, ehdi seurata, joten siten en voi aktiivisesti osallistua siellä käytyihin mielenkiintoisiin ja haastaviin keskusteluihin.

    Mitä vierailuihin blokissani tulee; täällä on käynyt tänään vierailijoita 139 eri ip-tunnuksista + facebook ns. ystäväni, joita laskuri ei kirjaa, kuten ei kirjaa omia käyntejänikään!

    VastaaPoista
  10. Terveisiä Turusta
    Java on viestinnän ammattilainen, hän ei ole niin tyhmä, että lähtisi kommentoimaan Harto Forssin palstalle. Blogin pitäjän suurin voitto on saada kilpailevan puolueen ihmiset aktivoitua omalla nimellä omalle reviirilleen. Nämä kirjoittajat tuovat blogiin lisää lukuarvoa, kun heitä seuraavat oman puolueen jäsenet. Tässä pelissä Harto on selkeä voittaja. Hän saa vaalimenestyksestä kiittää bloginsa lukuarvoa ja sen luoneita kilpailijoita.

    VastaaPoista
  11. U:ki on edelleen isojen puolueiden kaupunki, vaikka näiden instituutioiden edustajat upottavat pikkuhiljaa koko kylän...

    VastaaPoista
  12. Hei taas!

    Länsi-Suomi Raumalta kirjoittaa Tuppukylästä enemmän asiaa,kun paikallinen Kultarannan Lätyskä.

    VastaaPoista
  13. Java olet Harton blogin mukaan äärioikeistolainen natsi. Vastaa ny

    VastaaPoista
  14. Kiitos känneistä ja viesteistä! Kokoomusryhmä on yhtä valtuutettua lukuun ottamatta luotettavasti realiteetit tunnustavalla toimintalinjalla. Myös Keskustasta ja Demareista löytyy realismin tunnustavaa väkeä. Mutta onko sitä näissä ryhmissä riittävästi, tuskinpa ellei muutamien tyyppien kausi jää kesken.

    Ei Harton blogiin kirjoittaminen tee kenestäkään tyhmää. En ole koskaan ajatellut blogeja noin syvällisesti.

    Eikö Natsi-puolue ollut Kansallissosialistinen puolue? Kun vielä katsot kyseisen puolueen intoa lakkauttaa oikeistolaisiksi miellettyjä järjestöjä sekä sosialisoida ökyjen omaisuutta ja jakaa se kansalle, en saa natseista millään oikeistolaisia. Jos kuitenkin natseja pidetään äärioikeistolaisina, niin haluan huomauttaa, että tein aloitteen, jolla pyrittiin selvittämään ja mahdollisesti katkaisemaan kaupungin yhteydet natsien historiaan. Olin aikas yksin tässä asiassa, hallituksellehan valmisteltiin jopa esitys, jolla minut pyrittiin lähettämään linnaan!

    VastaaPoista
  15. Kopioin wikipediasta siellä se on kaikkien vapaasti luettavissa.
    Mauno Viktor Vannas (18. elokuuta 1891 Uusikaupunki – 19. joulukuuta 1964 Helsinki) oli silmätautiopin (oftalmologian) professori ja äärioikeistolainen poliitikko. Vannas oli myös yksi natsien suosimista ehdokkaista heidän omissa suunnitelmissaan, joihin kuului kanssallissosialistisen hallinnon asettaminen Suomeen.

    VastaaPoista
  16. Kiitos vierailuista sekä kommentin tiedoista! Haluan muistuttaa, että valtuustoaloitteessani en itse ottanut minkäänlaista kantaa tai esittänyt mielipidettä Vannaksen kuvioihin tms. Esitin väittämän lähteineen ja sen seurauksena läpyskässä Keskustaa ja Kommunisteja lukuun ottamatta puolueiden allekirjoituksilla minut mustamaalattiin perättömyyksiä esittäen ja niihin vedoten. Keskustelun ohessa selvisi kaikille, että entinen kaupunginjohtaja ja eräs päätoimittaja kuuluivat Vannas säätiön hallitukseen - kenties kuuluvat edelleen?

    Ihmettelen edelleenkin kansallissosialismin paikallisedustajan nimittämistä äärioikeistolaiseksi. Vai saako sillä äärioikeistolaisen leiman, kun varakas mieshenkilö johtaa sosialistista puoluetta ja näin ollen höynäyttää tavallisia kulkevaisia sosialismiin vedoten? Entäpä onko silloin kyseessä äärioikeistolainen tyyppi, jos laskeudutaan pienempiin ympyröihin ja sosialistisen puolueen nokkana heiluu varakas naishenkilö ja hän näin ollen höynäyttää tavallisia kulkevaisia sosialismiin vedoten?

    VastaaPoista
  17. sosialistisen puolueen nokkana heiluu varakas naishenkilö ja hän näin ollen höynäyttää tavallisia kulkevaisia sosialismiin vedoten?

    Siinä kysymys: onko lukijoilla vastauksia???

    VastaaPoista
  18. 20:16 Ei sinun pidä väärää todistusta sanoman sinun lähimmäistäs vastaan.
    Tähän syylistytään surutta kun kysymyksessä on oma etu.Minun järkeeni ei mahdu millään, että joku äänestää vielä tälläisiä henkilöitä tai arvostaa ja vielä kaikenlisäksi ollaan mukamas uskovaisia.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!